پایگاه تحلیلی فضای مجازی و آموزش سواد رسانه مبتنی بر مبانی امامین انقلاب

حجت الاسلام محمد کهوند : تنها راه پیروزی در فضای مجازی ابتکار است / مفتاح : دولت اهمیت فضای مجازی رادرک نکرده است

  • ۱۱۳۷

شب گذشته مناظره دانشجویی با حضور کارشناسان فضای مجازی در دانشگاه یزد برگزار شد و دو گروه در خصوص اهمیت فضای مجازی و بومی سازی آن در کشور مطالبی را ارائه کردند.

شب گذشته مناظره دانشجویی با عنوان «شبکه های اجتماعی خارجی» با حضور حجت الاسلام کهوند، کارشناس فضای مجازی و محمدصالح مفتاح، مدیر سایت تریبون مستضعفین به همت تشکل دانشجویی جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه یزد در سالن آمفی تئاتر دانشگاه یزد برگزار شد.

 

متن کامل صحبت های دو طرف مناظره به شرح زیر است:

 

نگاه تهدیدمحور باعث انفعال حزب الله در فضای مجازی شده است

 

مفتاح، مدیر سایت تریبون مستضعفین به عنوان دیدگاه فرصت در فضای مجازی گفت: امروز به دلیل برخی از اعتقادات و نگاه تهدید محور به شبکه های اجتماعی به شیوه ای است که بسیاری از حزب اللهی ها در این بخش منفعل هستند.

 

وی افزود: ما باید بسیاری از تعریف های خود را تغییر دهیم؛ در حالی که اینترنت و شبکه های اجتماعی می تواند فرصت باشد و الان مسئله ما این نیست که تحریم کرده اند یا نه؟! بلکه مهم این است که آیا ما از این امکانات استفاده می کنیم یا نه؟

 

مدیر سایت تریبون مستضعفین خاطرنشان کرد: در این راستا ممکن است که فیلتر کردن داروی مسکن باشد؛ اما برای بلند مدت مناسب نیست و با گذشت زمان شیوه های جدید در شبکه های اجتماعی ایجاد می شود و افراد از آن ها استفاده می کنند.

 

مفتاح تصریح کرد: در این بخش ظرفیت های بسیار زیادی است که ما می توانیم از آنها به عنوان فرصت استفاده کنیم و در وضعیت فعلی که کاربران سواد ندارند باید برای آن برنامه ریزی کرد.

 

قطع کامل ارتباط، مهمترین راهبرد استکبار برای جلوگیری از فعالیت فرهنگی حزب الله در فضای مجازی است

 

حجت الاسلام کهوند، کارشناس فضای مجازی نیز به عنوان دیدگاه تهدید در این مراسم گفت: یکی از سئوالات ما این است که به چه دلیل برخی از سایت ها و شبکه های اجتماعی ما تحریم نیستیم و بدین دلیل است که مدیران این بخش ها سودهای زیادی از این بخش می برند.

 

وی افزود: مشکل ما به نحوی است تا زمانی که ما در این بخش در حال شاخ و برگ گرفتن می شویم آنها از ریشه میزان فعالیت های ما را قطع می کنند زیرا ابزار و شبکه اصلی در دست آنها است.

 

کارشناس فضای مجازی خاطرنشان کرد: جوانان حزب اللهی ما در شبکه های اجتماعی فعال هستند؛ اما زمانی که به خط قرمز آنها وارد می شویم و برای فعالیت فرهنگی تلاش می کنیم به نحوی از ریشه، فعالیت این جوانان را قطع می کنند.

 

عدم آموزش فعالان فضای مجازی، مهمتترین مشکل در این بخش است

 

مفتاح به عنوان دیدگاه فرصت در بخش دوم صحبت های خود ادامه داد: اگر امروز ما به کاربران آموزش دهیم می توانیم به خوبی از این ظرفیت ها استفاده کنیم و در این راستا اگر معتقد باشیم که نباید در این حوزه ها فعالیت کنیم، حتما روز به روز این فعالیت ها افزایش پیدا می کند و باز شبکه های اجتماعی جدید ایجاد می شود و ما در این بخش منفعل می شویم.

 

مدیر سایت تریبون مستضعفین بیان کرد: ما منکر این نیستیم که برخی دست های پشت پرده در حال منحرف کردن جامعه ما هستند؛ اما معتقدیم که ما با برنامهریزی می توانیم در راستای استفاده بهینه از آن گام برداریم.

 

مفتاح گفت: متاسفانه ما هیچ آموزشی نداده ایم و  خانواده ها هم به نحوی آن را رها کرده اند که این مشکلی برای ما است و تنها راه برای بهبود آن آموزش به نسل آینده است.

 

وی افزود: ما منکر جاسوسی در بخش فضای مجازی نیستیم؛ اما هنوز ظرفیت ها و فرصت هایی وجود دارد که به صورت جدی می توانیم از آنها استفاده کنیم و با به روز شدن اطلاعات می توانیم از این ابزارها به خوبی استفاده کنیم.

 

ما در بخش حاکمیت می توانیم با استقلال در راستای بومی کردن آن گامی اساسی برداریم

 

کهوند در در این بخش تصریح کرد: مدیریت شبکه های اجتماعی از مرکز در دست استکبار و به خصوص صهیونیست است و زمانی که فعالیت ها در جهت اهداف آنها باشد حتما آنها را هدایت می کنند و زمانی که در راستای اهداف آنها نباشد، حتما آن را قطع و حذف می کنند.

 

وی افزود: ما معتقد نیستیم که باید شبکه های اجتماعی را بست بلکه اعتقاد ما به این است که حضور در شبکه های اجتماعی که ما هیچ اراده ای در آن نداریم، درست نیست و اشکال ما این است که در کشور جریانی وجود دارد که می خواهند سلطه اینترنت جهانی را به ما تحمیل کنند.

 

کارشناس فضای مجازی بیان کرد: هر صفحه ای که خوب فعالیت کند حتما آن صفحه از بین می رود و بسته می شود و در این راستا ما می توانیم به صورت بومی از آنها استفاده کنیم.

 

کهوند بیان کرد: در دین اسلام هدف نمی تواند وسیله را توجیه کند و الان بهترین افراد ما در شرکت های گوگل فعالیت دارند؛ زیرا به دلیل برخی از روشنفکری ها بسیاری از نخبگان ما از کشور فرار کرده و در شرکت های خارجی فعالیت می کنند.

 

وی با اشاره به راهکارهای فضای مجازی بیان کرد: ما در بخش حاکمیت می توانیم با استقلال در راستای بومی کردن آن گامی اساسی برداریم.

 

سود بردن برخی از افراد در بخش فضای مجازی، دلیل عدم وجود شبکه ملی اطلاعات در کشور است

 

مفتاح در بخش پایان صحبت های خود بیان کرد: متاسفانه با عدم مدیریت و فعالیت نرم افزارهای خارجی به صورت سهل و آسان و عدم توجه به فعالیت نرم افزارهای داخلی همچنان با مشکلات روبرو هستیم.

 

وی افزود: برخی از افراد در نبود شبکه ملی اطلاعات سود می برند و با ایجاد آن نیز مخالفت می کنند که باید با فعالیت از آنها جلوگیری کرد و با مدیریت صحیح از آن ها به خوبی استفاده کنیم.

 

مدیر سایت تریبون مستضعفین بیان کرد: حکم مقام معظم رهبری در خصوص فضای مجازی و بیانات ایشان در خصوص فضای مجازی راهبردی اساسی برای تسهیل فعالیت در شبکه های اجتماعی است؛ اما متاسفانه دولت قبل و دولت فعلی هرگز اهمیت آن را درک نکرده اند و این مشکل بزرگی برای ما است.

 

مفتاح تصریح کرد: زمانی که اهمیت شبکه های اجتماعی توسط حاکمیت درک نشود، همچنان ما با مشکلات زیادی رو به رو هستیم.

 

وی افزود: فضای مجازی تهدیدهای جدی دارد اما باید در این راستا با درک واقعیت در این راستا نیز فعالیت کنیم و در این فضا با برنامه ریزی داشته باشیم.

 

مدیر سایت تریبون مستضعفین در پایان گفت: عدم برنامه ریزی در خصوص شبکه های اجتماعی بسیار واضح است و برخی از مسئولان ما نیز نگاه تهدید محور دارند و آن را بسته اند که این مشکلی برای ما است و اگر قرار است اتفاقی بیافتد، باید نگاه تهدید محور را کمتر کرده و با برنامه ریزی مناسب در این راستا گام برداریم.

 

هرگز تکنولوژی در غرب به ما وحی نمی شود                    

 

حجت الاسلام کهوند کارشناس فضای مجازی در پایان خاطرنشان کرد: مطالبه ما بومی سازی فضای مجازی است و اگر آمریکا سرمایه گذاری کرده و از آن سود میبرد ،ما نیز می خواهیم که با این سرمایه سود داشته باشیم.

 

کهوند تصریح کرد: با نگاهی تدریجی دوستان هنوز نتوانسته ایم به صورت بین المللی فعالیت کنیم و با وجود سرمایه های آن نمی توانیم فعالیت خود را به خوبی انجام دهیم.

 

وی افزود: اگر ساز و کار ما اسلامی شود، می توانیم بسیاری از مطالب غیر اخلاقی بکاهیم که شبکه های اجتماعی مانند بیسفون می تواند به صورت بومی در این بخش فعالیت کند.

 

کارشناس فضای مجازی گفت: ما مولفه های خود را باید تقویت کنیم و با استفاده از این شبکه های بومی در راستای تربیت دینی و اسلامی جوانان خود تلاش کنیم.

 

کهوند تصریح کرد: ما متاسفانه احساس می کنیم که در غرب تکنولوژی به ما وحی می شود و آنچه که در جنگ تحمیلی ما را پیروز کرد که ابتکار داشتیم و در شبکه های اجتماعی نیز زمانی می توانیم پیروز باشیم که ابتکار داشته باشیم.

 

لازم به ذکر است، در پایان این مراسم نیز محمد جواد حیدری، شاعر طنز پرداز استان یزد به شعرخوانی در باب موضوع نشست پرداخت.

نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">

پاسخ به شبهات و سوالات