پایگاه تحلیلی فضای مجازی و آموزش سواد رسانه مبتنی بر مبانی امامین انقلاب

هویت مجازی افراد با هویت حقیقیشان تفاوت پیدا کرده است

  • ۱۱۴۸

روح الله مومن نسب کارشناس فضای مجازی در همایش جوان، رسانه، فرصت ها و تهدیدها در دانشگاه بیرجند گفت: در ابتدا که اینترنت عرضه شد بعنوان یک ابزار نظامی شناخته می شد اما وقتی به دنیا عرضه شد بعنوان یک علم معرفی شد.

روح الله مومن نسب کارشناس فضای مجازی در همایش جوان، رسانه، فرصت ها و تهدیدها در دانشگاه بیرجند گفت: در ابتدا که اینترنت عرضه شد بعنوان یک ابزار نظامی شناخته می شد اما وقتی به دنیا عرضه شد بعنوان یک علم معرفی شد.

وی با بیان اینکه سالهای سال پادگان های آمریکایی ها و سفارت خانه ها از طریق اینترنت به هم وصل می شدند گفت: ایران جزء ۱۰ کشوری بود که به اینترنت متصل شد که در ابتدا بیت نتن نامیده می شد.

کارشناس فضای مجازی افزود: در آن زمان که اینترنت وارد ایران شد خیلی از کشورهای اطراف و اروپایی و حتی خیلی از ایالت های آمریکا هم اینترنت نداشتند.

مومن نسب با بیان اینکه در گذشته استفاده از اینترنت نشان از اهل علم بودن خانواده بود گفت: امروز دیگر استفاده از اینترنت نشانه دنبال علم بودن نیست چراکه سرگرمی هایی که از طریق اینترنت افراد جذب کرده است خیلی قوی تر هستند.

وی گفت: شبکه های اجتماعی از قبیل فیس بوک کاربر محور هستند یعنی اگر کاربر را از آنها بگیریم ازبین می روند.

این کارشناس فضای مجازی با اشاره به سخن رهبری که فرموده اند اهمیت فضای مجازی به اندازه اهمیت انقلاب است بیان داشت: امروز هویت فرهنگی افراد عوض شده است و هویت مجازی با هویت حقیقی هرکسی تفاوت پیدا کرده است.

مومن نسب درخصوص اهمیت بعد اقتصادی اینترنت گفت: در فضای مجازی از نظر اقتصادی عقب افتاده ایم.

وی افزود: زمانی که ما در اینترنت پرسه می زدیم در زمان حمله اسرائیل به غزه، آنها از حضور کاربران ایرانی در نرم افزار صد در صد اسرائیلی وایبر درآمد زیادی کسب کردند.

کارشناس فضای مجازی با بیان اینکه علم و تکنولوژی خوب است اما محصول آن مهم است گفت: مثل فناوری هسته ای که همه می گویند خوب است اما با همین فناوری هم می توانیم بمب هسته ای تولید کنیم و هم رادیو دارو که برای زنده ماندن بشر بکار می رود.

مومن نسب با انتقاد از عملکرد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: این وزارتخانه هیچ تکنولوژی وارد کشور نکرده است و بیشتر محصولاتی که مصرف می کنیم حتی کابل ها از خارج وارد می شوند.

وی در ادامه با بیان اینکه سواد فضای مجازی یعنی تکنولوژی را وارد کرده و محصول خوب تولید کنیم گفت: محصول بد محصولی است که ضررش بیشتر از نفعش باشد اگرچه همان محصول خوب را هم باید به اندازه استفاده کرد.

کارشناس فضای مجازی با اشاره به ۴۰ دستور فرمانده معظم کل قوا که در ۱۷ اسفند ۹۰ در رابطه با فضای مجازی صادر شد گفت: از این ۴۰ دستور حتی یکی از آنها هم اجرایی نشد اما اندکی بعد از آن و در تاریخ اول فروردین ۹۱ اوباما ۱۰ دستور در مورد ایران صادر کرد که آنها هیچکدام بلا اجرا نمانده است.

مومن نسب با اشاره به جمله مقام معظم رهبری که فرمودن فرهنگ کشور مثل هوایی است که از آن تنفس می کنیم گفت: چقدر به مفهوم این جمله فکر کرده ایم؟

وی افزود: هیچ وقت قدر هوا را نفهمیدیم چون رایگان است، همه جا است و همه استفاده می کنند و اگر فرهنگ ازدست رفت دیگر براحتی نمی توان آن را برگرداند.

کارشناس فضای مجازی با بیان اینکه سکولاریسم در یک کلمه یعنی به من چه و به تو چه گفت: در اپلیکیشن تلگرام تلاش می شود که این مفهوم را به ما بیاموزد چراکه با بسیاری از کانال ها و گروههای غیر اخلاقی هیچ برخوردی نمی شود.

مومن نسب افزود: امام حسین (ع) قیام کرد که با این فرهنگ مبارزه کند چون یزید هم نماز می خواند و هم مشروب می خورد و خود را امیرالمومنین می نامید اما در عمل اسلام را به انحراف می کشید.

وی با بیان اینکه امر به معروف و نهی از منکر از اوجب واجبات است و سکولار شدن اولین آفت استفاده از اینترنت و شبکه های اجتماعی است گفت: فردگرایی، لذت گرایی و سودگرایی دیگر آفتها هستند که مدیران غربی اینترنت در تلاش برای ایجاد این ویژگی در فرهنگ غنی ما هستند.

کارشناس فضای مجازی اظهار داشت: اگر این اتفاق بر سر ما آمد و فکر حرام وارد مغز ما شد گویی نان حرام وارد سفره ما شده است.

مومن نسب بیان داشت: ما جنگ سخت ۸ ساله را با قدرت نرم عقیده و ایمان خود به پایان رساندیم و نباید بگذاریم رخنه ای در اعتقاداتمان و فرهنگمان بوجود بیاورند.

وی درپایان گفت: امروز عرصه جنگ در نبرد نرم دشمن خانه و خانواده است و آنها به شدت در تلاش هستند تا بتوانند صمیمیت را از خانواده ها بگیرند و آن را متلاشی کنند.

  • <p>سایت خیلی خوبی دارید خوشحال شدم از اشنایی با سایتتون همینطور خوب و باکیفیت ادامه بدید<p>
    <a href="https://webabzar.net">webabzar</a>
    <a href="http://meditorha.com">meditorha</a>
    <a href="http://paakiran.com">paakiran</a>
    <a href="http://toobastore.com">toobastore</a>
    <a href="http://azolf.com">azolf</a>

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">

پاسخ به شبهات و سوالات